
Deze maand lanceerde het Centrum voor Cybersecurity, samen met de FSMA, Febelfin, de FOD Economie, de Cyber Security Coalition en de politie, een campagne tegen cryptofraude en valse onlinebeleggingen. Uit recente cijfers blijkt dat Belgen in de eerste helft van 2025 maar liefst 15 miljoen euro verloren aan fraudeurs. Een alarmerend bedrag dat dringend sensibilisering vereist.
Ook bij Bannister Advocaten worden we steeds vaker gecontacteerd door slachtoffers van beleggings- en cryptofraude. Daarom bieden we u een overzicht van de do’s en don’ts in deze materie.
Wat is beleggingsfraude?
Voordat we ingaan op praktische tips, is het belangrijk te begrijpen wat beleggings- of cryptofraude precies inhoudt, zodat u het tijdig kunt herkennen.
Het gaat meestal om oplichters die valse identiteiten en identiteitskaarten gebruiken om beleggingen te promoten. Deze fraudeurs beweren vaak dat bepaalde investeringen – al dan niet via cryptomunten – snel grote winsten kunnen opleveren. De eerste gouden regel is dan ook: als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook.
Fraudeurs verspreiden hun promoties via sociale media, maar maken ook gebruik van volledig vervalste online krantenartikelen. Hierin raden zogenaamde bekende Vlamingen bepaalde investeringen aan, terwijl zij in werkelijkheid niets met deze beleggingen te maken hebben.
Wanneer u op zo’n aanbod ingaat, wordt u gevraagd een klein bedrag over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook komt het voor dat u wordt verzocht om cryptomunten aan te kopen via legitieme platforms zoals Coinbase of Kraken, om deze vervolgens naar een door de fraudeurs ontwikkeld platform door te sturen.
Vervolgens krijgt u professioneel ogende websites en grafieken te zien die zogenaamd enorme winsten weergeven. Deze weergave is echter volledig verzonnen. Soms krijgt u zelfs een klein bedrag teruggestort als zogenaamde “winst”, om zo uw vertrouwen te winnen voordat grotere bedragen worden gevraagd.
Wanneer u later uw geld wilt terugkrijgen, stuit u op talloze administratieve vereisten en hoge kosten.
Hoe kunt u zich beschermen?
Let allereerst op de communicatiestijl voordat u investeert. Legitieme beleggingscommunicatie verloopt zelden via sociale media en bevat normaal gesproken geen schrijffouten. Bij e-mailcontact is het raadzaam het e-mailadres nauwkeurig te controleren – vaak verraadt dit al of u met een fraudeur te maken heeft.
Als de communicatie professioneel overkomt en het e-mailadres geen alarmbellen doet rinkelen, vraag dan specifiek via welk platform u zou moeten beleggen. Neem vervolgens contact op met de FSMA om te verifiëren of het om een legaal beleggingsplatform gaat. De FSMA kan u concreet advies geven – een tip die zij zelf ook aanbevelen.
Wat moet u vermijden?
Als u reeds geld heeft overgemaakt en vermoedt dat er iets niet klopt (bijvoorbeeld omdat men moeilijk reageert wanneer u uw geld of vermeende winsten wilt opnemen), neem dan direct contact op met de FSMA. Maak in afwachting van hun reactie geen extra betalingen over.
Fraudeurs zullen beweren dat u administratieve kosten of belastingen moet betalen om uw winst te kunnen opnemen. Ga hier niet op in en maak geen verdere betalingen.
Ten slotte bestaat de kans dat u – nadat de FSMA heeft bevestigd dat het om een illegaal platform gaat of zelfs nadat u aangifte heeft gedaan bij de politie – benaderd wordt door een zogenaamde ‘recovery’ firma. Deze firma beweert u te kunnen helpen bij het terugvorderen van uw geïnvesteerde geld. Betaal ook aan deze partijen niets; in bijna alle gevallen gaat het om dezelfde oplichters die u een tweede keer proberen te misleiden.
Wanneer schakelt u best een advocaat in?
Zodra u geld heeft overgemaakt aan oplichters in het kader van beleggings- of cryptofraude, is het terugvorderen ervan of het identificeren van de daders geen eenvoudige opgave, zelfs niet voor politie en justitie.
Daarom werkt ons kantoor samen met IT-deskundigen die gespecialiseerd zijn in cryptomunten en beleggingsfraude. Voor een grondige dossieranalyse zijn screenshots van het gebruikte platform en de volledige transactiegeschiedenis van cruciaal belang.
Op basis van het verslag van onze IT-experts kunnen wij u bijstaan bij het indienen van een gerichte klacht bij de politie, het Openbaar Ministerie of de onderzoeksrechter. Daarbij geven we concrete adviezen over de te volgen procedure. Nadien volgen wij uw dossier nauwgezet op, in samenwerking met u en onze deskundigen, om alle mogelijkheden optimaal te benutten.
Het is van essentieel belang zo snel mogelijk te handelen wanneer u beseft dat u slachtoffer bent geworden van fraude. De financiële markten worden gekenmerkt door flexibiliteit en snelheid – hoe sneller er wordt gereageerd, hoe groter de kans dat u uw geld kunt terugkrijgen.
Heeft u vragen over deze materie of wenst u een bepaalde vorm van fraude te bespreken? Contacteer onze strafrechtspecialisten via info@bannister.be of 03 369 28 00.
