
Wat te doen als uw huurder niet betaalt?
Het komt regelmatig voor dat huurders de huur niet betalen. In dit artikel geven wij een overzicht van de stappen die een verhuurder kan nemen wanneer een huurder zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.
De eerste stap is een vriendelijk schriftelijk verzoek aan de huurder om de achterstallige huur te betalen. Blijft een reactie uit of wordt er niet betaald? Dan bent u volgens het Burgerlijk Wetboek verplicht een ingebrekestelling te versturen, bij voorkeur aangetekend (hoewel dit wettelijk niet verplicht is). Deze stap is noodzakelijk omdat het niet betalen van huur wordt gezien als het niet nakomen van een verbintenis. Veel huurovereenkomsten bepalen bovendien dat intresten op huurachterstallen pas kunnen worden gevorderd na het verstrijken van de termijn in de ingebrekestelling – meestal 14 dagen.
Procedure Vrederechter
Blijft de huurder in gebreke, dan kunt u zich wenden tot de vrederechter van het kanton waar het huurpand gelegen is.
Hieronder vindt u de mogelijke stappen die u als verhuurder kunt nemen.
1. Oproeping in verzoening voor de vrederechter
Als verhuurder kunt u een verzoeningsprocedure opstarten. Deze kosteloze procedure heeft als doel de partijen te verzoenen en een onderling akkoord te bereiken (bijvoorbeeld over afbetalingen). Wordt er een akkoord bereikt, dan wordt dit vastgelegd in een proces-verbaal van verzoening. Dit document heeft dezelfde waarde als een vonnis en is afdwingbaar bij niet-naleving.
2. Gerechtelijke procedure
Komt de huurder niet opdagen na de oproeping of wordt er geen akkoord bereikt? Dan rest u als verhuurder enkel de mogelijkheid om een gerechtelijke procedure te starten tot ontbinding van de huurovereenkomst.
De vrederechter kan, afhankelijk van de hoogte van de huurachterstand en de omstandigheden, de huurovereenkomst ontbinden. Hiervoor moet er sprake zijn van een ernstige wanprestatie – waarbij een contractpartij de huurovereenkomst niet naar behoren naleeft. Zo heeft de vrederechter van Kortrijk bepaald dat een huurachterstand van drie maanden, door niet-betaling of onregelmatige betaling, een voldoende ernstige wanprestatie is om de huurovereenkomst ten laste van de huurder te ontbinden.[1]
Betaalt uw huurder de huur niet? Heeft u bijstand nodig hieromtrent? Contacteer ons dan via info@bannister.be of op 03/369.28.00
[1] Vred. Kortrijk 23 februari 2022, nr. 22A110/1, Huur 2022, afl. 3, 165.